Saturday, December 31, 2011

Ketahuilah..duhai Mawar Agama



Bismillahirrahmanirrahim..
Ikhwan & Akhawat fillah..

Sedikit perkongsian, coretan..di petik dari sebuah karya.. seorang mujahidah.. 
untuk kita sama2 muhasabah seketika..

" Ya Allah..bantulah kami untuk tetap layak berada di atas jalanMu. Jangan sekali-kali kau menapis kami dari jalanMu kerana kelalaian kami sendiri untuk mengubat hati dan mengubah sahsiah diri..."

Duhai akhawat fillah..si mawar mujahidah, ketahuilah..
   
  Dalam langkah hidup ini hanya ada dua jalan yang salah satunya perlu ditempuhi. Kita yang memilih jalan kita sendiri. Kalau kita tidak memilih jalan menuju Allah, pasti kita akan melangkah di jalan yang menuju kecelakaan diri sendiri.. itulah jalan syaitan, nafsu, syahwat dan duniawi... 
    
               Jalan keimanan itulah jalan ILAHI..dan jalan kesesatan itulah jalan iblisi..

Orang yang berjalan di atas jalan ILAHI sentiasa berusaha mensucikan jiwa dan hati..sementara orang yang berjalan di jalan iblisi, tiada sensitiviti dalam mengotori dan menodai hati..
    Masing-masing berusaha dan masing-masing bergerak, meniti waktu dan hari, mendekati mati. Akhirnya, masing-masing kerdil menghadap ILAHI. Sudah tentu di sana ada perbezaan antara keduanya di alam abadi.

Tanyalah diri, mahukah kita mencampakkan diri ke lembah kehinaan pada saat bertemu ROBBI..? Atau meletakkan diri ke darjat yang tinggi..? sudah tentu jawapan kita mengimpikan tempat di sisi ILAHI.
   Namun, adakah sama orang yang sekadar berangan-angan tetapi tidak mempunyai persiapan yang serius untuk menghadapNya..? Berapa ramai orang yang sanggup menjual harta dan dirinya demi membeli redha Allah..? Sungguh..manusia lupa saat perjumpaan itu!

   Zaman berganti zaman, Islam asing (gharib) kali kedua, hati-hati yang jernih fikrahnya menjadi ghuroba'. Golongan ini sedikit sekali kerana golongan ini sering mendapat tapisan demi tapisan dari ILAHI sehingga yang tinggal hanyalah orang-orang yang benar-benar ikhlas dengan-Nya..


*Tautan Hati*

No comments: